Städprylar

Shoppa städprylar är något som jag har en förkärlek till. Och det står jag för, trots att jag blir mobbad av en del för det. Finns det något roligare än att gå och titta på rengöringsmedel i affärer i utlandet t ex? Ja, det skulle vara apoteken då. Nåja, jag som bor mitt inne i stan har ett visst problem med all smuts från gatan som kryper in och lägger sig som en fin hinna över … ja, allt. Framför allt golven kanske. Har man vita strumpor, så är de gråa efter några timmar. Det spelar ingen roll om man precis dammsugit och moppat, de blir lika gråa för det. För ett eller två år sedan fick jag nys om ångrengörare, något som lät väldigt bra. Efter att ha tittat runt på olika nätaffärer och läst i forum så fastnade jag tillslut för en H2O Mop – jag skulle trots allt ha den till min golv. För ett halvår sedan kom den dock i en sk. Ultra-modell där man kunde ta loss en handenhet för att använda på andra ställen. För två veckor sedan slog jag äntligen slag i saken och beställde den från Halens, och den dök upp i veckan.

Tyvärr hade jag inte tid till att testa den på direkten eftersom jag skulle resa bort i tjänsten dagen efter och dessutom hade ”Pensionat jessma” öppet – som sagt, det är konstigt nog inte alla som ser tjusningen med fina städprylar. Men idag fick jag äntligen testa den! Och med tanke på att jag fick byta moppduk efter halva köket eftersom den blev så grå lär den ha gjort sitt jobb. Det blev lite väl  mycket vatten kvar på golvet efter ett tag, men det var bara att krama ur moppduken så löste sig det problemet. Sedan kunde man ju även torka efter med en trasa. Jag tror också att lite av mörkare partierna, som är där man står mycket, blev ljusare. Fast, det är klart, det tog lite tid för man skulle gå långsamt och den var trögare än en dammsugare enligt den assistent som fick äran att inviga den. Någon veckostädning blir det därmed inte med den. Men ett bra komplement helt klart!

Sedan var jag så klart tvungen att testa jetmunstycket på klinkerfogarna i badrummet. Den som bestämde kakel, klinker och fogar där inne hade nog inte detta med lättstädat som första prioritet. Natursten, i en brunröd nyans (brr … ), och ljusa fogar. Bara det att ljusa fogar inte är ljusa särskilt länge där man står. Utan där är de numer mörkt gråa, medan de längs väggarna fortfarande har sin ursprungsnyans. När jag insåg hur smutsigt det där golvet måste vara blev jag lite lagom äcklad faktiskt. Också en anledning till varför jag ville ha en ångrengörare. Och kan man tänka sig … DET FUNGERADE! Det kommer ta tid, och tålamod, men fogarna kommer åtminstone bli rena. Om man gör lite varje dag blir det inte så jobbigt tänker jag mig. Men, jag borde verkligen försöka få tag på tillbehörskitet också, som har en fiffig förlängningsslang. Men det har inte Halens.😦

Sedan har jag också beställt ett par skor jag suktat efter ett bra tag. Inför USA-resan i somras letade jag finskor och då helst sandaler. Men eftersom jag har så små fötter fungerar sällan sandaler. Tårna syns inte. Men så sökte jag på Google och fann bl a sidan Poco Bello som har snygga damskor upp till storlek 35. Men med en stundande USA-resa hade jag samtidigt inte råd med några skor därifrån, så jag väntade till efter. Tyvärr trodde jag att skorna var slut, och jag har gått och grämt mig ett par månader, men så hittade jag dem igen (och sisådär fem par till jag vill ha). Min julklapp till mig själv – lagom Sex in the City-inspirerade:

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Marie E
    Jul 22, 2010 @ 23:05:22

    Har du testat golvmoppen på något ”räffligt” klinkergolv? Hur funkade det i så fall?

    Svara

    • jessma1979
      Jul 23, 2010 @ 10:26:42

      Jao… jag testade den på naturstensklinkers som ju är rätt ojämna. Det är svårt att se på de stenarna, men själva mopphuvudet blev helt svart. Så ja, den fungerade där med. Fogarna måste man dock ta med jetmunstycket om det ska fungera.
      Sedan kanske moppen fastnar om räfflorna är väldigt vassa eller vad man ska säga. Har inget sådant golv så jag kan inte testa tyvärr.

      Svara

Kommentera

